Un judeţ „al oamenilor” înseamnă, în Alba, un judeţ al satelor şi, implicit, unul al tradiţiilor vii. Vino să vezi de aproape viaţa ţărănească din Ardeal, în tonuri şi culori cum nu mai găseşti niciunde în Occident. Ai de unde alege, ai ce fotografia.

Țara Moților

„Veşnicia s-a născut la sat”, spunea Lucian Blaga. Păstrarea tradiţiilor asigură locul bine stabilit în istorie al unui popor, dar şi respectul generaţiilor ce vor veni. Situată ca spațiu simbolic în Munţii Bihor, Ţara Moţilor nu face excepţie de la regulă, fiind vestită în ţară şi peste hotare. Specifică acestor zone bogate în păduri este prelucrarea lemnului, perpetuată din vechime. În muzeele etnografice vei admira obiecte din lemn, legate de viaţa sătenilor (linguri, fluiere, tulnice), elemente de arhitectură tradiţională sau piese de mobilier ţărănesc (lăzi de zestre, cuiere), tot așa cum în casele localnicilor vei vedea covoare țesute la război, ștergare superb ornamentate, vase de lut și blide atârnate de grinzi și pereți, care confirmă rădăcinile locului.

tara motilor

Zona Mocănimii Apusenilor

Ocupă văile Ampoiului şi Galdei, precum şi Arieşul Mijlociu. Relieful este de deal şi munte, favorizând agricultura, pomicultura, prelucrarea lemnului şi creşterea animalelor. La origine, mocanii au reprezentat comunităţi preponderent pastorale, termenul „mocan” însemnând, de fapt, om de la munte. Specific regiunilor Zlatnei şi Abrudului este mineritul, datorită bogatelor zăcăminte aurifere. Vechile centre ale meşterilor aurari, ca cel de la Abrud, erau vestite pentru podoabele lor din aur masiv.

Valea Sebeşului

Sau a Frumoasei, cum o numea prozatorul Mihail Sadoveanu. Acoperă sudul judeţului, brăzdată fiind de apele râurilor Pianu şi Sebeş, ce coboară peste culmile mănoase ale Munţilor Şureanu. Se practică olăritul încă din vechime, funcţionând manufacturi de ceramică fină la Petreşti și Gârbova de Sebeș. E vestită îndemânarea meşterilor zugravi şi pictori iconari din satele Laz, Răhău şi Sebeşel, unde şi-au desfăşurat activitatea cele mai importante centre iconografice din judeţ. Familiile Poienaru, Morar, Zamfir sau Rodeanu au transmis din generaţie în generaţie tradiţia picturii pe lemn şi sticlă. La Alba Iulia, la sfârşitul secolului al XVIII-lea, s-a stabilit meşterul Prodan, care a dezvoltat un stil de pictură deosebit de frumos.

Zona Târnavelor

E reprezentată doar parţial pe teritoriul judeţului Alba. Este vorba de regiunea dintre Cetatea de Baltă şi Blaj, pe Târnava Mică şi de regiunea dintre Valea Lungă şi Mihalţ pe Târnava Mare. Vestită pentru viticultură este şi această zonă, remarcându-se satele din jurul localităţilor Jidvei şi Blaj. Însă nu doar parfumul vinurilor e un motiv să te afli aici. Vei descoperi albul imaculat, presărat cu auriul spicului de grâu, al costumului popular, specific acestei zone, dar şi ţinuturilor Mureşului, Sebeşului şi Târnavelor.

Culoarul Mureşului

Acoperind cea mai mare suprafaţă în raport cu celelalte regiuni ale județului, valea Mureşului cuprinde şirul localităţilor ce însoţesc râul. Îmbracă un relief de luncă şi dealuri, coagulând aşezări compacte. Dealurile de aici, înveşmântate în viţă de vie, au dominat încă din vechime peisajul localităților Alba Iulia, Aiud, Ighiu, Ciumbrud. Erau specializate în practicarea viticulturii, iar calitatea superioară a soiurilor de vinuri obţinute este apreciată şi astăzi la concursuri internaţionale.

Etnii în județul Alba

Maghiarii.

Secolul al XII-lea şi începutul secolului al XIII-lea marchează ultima etapă a cuceririi teritoriului intracarpatic de către regalitatea maghiară. În 1177 e atestat comitatul Alba, cu centrul la Bălgrad, ce cuprindea nucleul fostei formaţiuni politice a lui Gyula-Iula. Comitatul Târnava, situat în centrul Transilvaniei, nu apare în documente înainte de 1214. Lopadea Nouă, atestată începând din 1030, a fost iniţial posesiune a reginei Ungariei. Maghiarii au reuşit să controleze teritoriul dintre Târnava Mare şi Mureş încă din secolul al X-lea, iar pe parcursul secolelor XI-XII, în afară de Alba Iulia, referirile documentare se concentrează doar asupra unor aşezări din acest areal. Două dintre ele (cetatea de la Uioara şi Cetatea de Baltă) au avut o importanţă strategică deosebită, iar celelalte au denumiri maghiare (Ocnişoara, Odverem, Turdaş). Deşi spre sfârşitul secolului al XIII-lea zona a fost colonizată cu populaţie germană, toponimele maghiare au rămas preponderente. Ilustrative în acest sens sunt Bălcaciu, Jidvei, Tătârlaua, Veseuş şi chiar Blajul.

Saşii.

Cea mai veche ştire internă care atestă prezenţa coloniştilor saşi în Transilvania este din 1191 şi se referă la prepozitura Sibiului, indicându-se astfel originea „oaspeţilor” regali în sudul Imperiului Romano-German. Cu titlul de „cei dintâi oaspeţi ai regatului” sunt denumiţi saxonii stabiliţi la Cricău şi Ighiu, iar mai târziu Bărăbanţul şi Şardul. Începutul colonizării Sebeşului trebuie plasat înainte de 1224, când regele Andrei al II-lea a emis diploma Andreanum, prin care au fost fixate drepturile şi obligaţiile coloniştilor saşi stabiliţi pe pământul regal. Familiei greavilor din Câlnic i se datorează aşezarea saşilor din Podişul Secaşului, colonizarea începând probabil în 1269, când greavul Chyl / Cheel a obţinut primul sat în această regiune. În a doua jumătate a secolului al XIII-lea au fost aşezaţi colonişti germani în sate din Apuseni, care au devenit apoi cunoscuți pentru exploatările miniere (de aur, argint, fier). Transformarea etnică cea mai interesantă a suferit-o comunitatea din Rimetea, unde au fost colonizaţi mineri de origine germană, care în decursul secolelor s-au maghiarizat. Cele mai târzii colonizări au avut loc în zona Târnavelor, unde saşii au sosit în jurul anului 1300. Datorită faptului că principala lor ocupaţie a fost viticultura, această zonă a primit denumirea de Ţara Vinului (Weinland).

Rromii.

Prima atestare documentară a prezenţei rromilor pe teritoriul oraşului Alba Iulia datează de la sfârşitul secolului al XIV-lea, când sunt amintiţi lucrători rromi care spălau nisipuri aurifere la gura de vărsare a Ampoiului în Mureş. Prezenţa şi activitatea lor ca meşteşugari între secolele al XIV-lea şi al XVII-lea poate fi atestată prin unele piese arheologice descoperite în diferite puncte ale oraşului, confecţionate din aramă, prin ciocănire, prelucrarea metalelor fiind până în prezent o ocupație specifică a rromilor. Cu siguranță şi cărămidarii rromi au contribuit la realizarea milioanelor de cărămizi necesare ridicării zidurilor fortificației bastionare, trudind alături de cei 20.000 de iobagi români obligaţi la muncă în cadrul prestaţiilor feudale. Sub raport economic, rromii sunt organizaţi în bresle naturale; în ele, meşteşugul nu se învaţă din şcoală, ci din generaţire în generaţie, aşa încât cu timpul el intră în sânge. Și nu numai atât, o dată deprins, el nu trece de la o categorie (neam) de rromi la alta, ci se limitează la acel neam. Astfel, după felul activității, pot fi determinaţi etnografic căldărari (Sebeş), cărămidari (Sebeş, Cetatea de Baltă, Veseuş), rudari (Valea Ampoiului, Valea Sebeşului) și fierari. (Adriana ȚUȚUIANU, istoric)

TOP
Ghid turistic digital Alba