"Poteca dracului," cum bine isi merita porecla acum zeci de ani, Transalpina (DN 67 C) este, in Romania de azi, soseaua care trece prin Muntii Sureanu si pentru care motociclistii din Texas sau biciclistii din Islanda ar da toti banii s-o vada. Si s-o strabata de la un capat la altul, bifand in agenda lor inca un drum unic pe Terra, asa cum si romanii, de exemplu, ar vrea sa vada cu ochii lor Niagara.
Privita pe harta, Transalpina nu pare iesita din comun. Drum de altitudine, nu pare mai ispitoare decat soselele din Maramuresul vechi. Exista insa doua dimensiuni care fac din batrana Transalpina soseaua celor mai bune calatorii: personalitate si istorie.
Personalitate, fiindca Transalpina e totodata energica, epuizanta, odihnitoare. Leaga orasele Novaci (judetul Gorj) de Saliste (judetul Sibiu), are o lungime de 141 km si atinge, in Pasul Urdele, 2.145 m, ceea ce ii acorda titlul de cea mai inalta sosea din Romania. Mai inalta decat Transfagarasanul. In plus, fata de orice alt drum din tara, Transalpina cuprinde toate elementele pe care ar trebui sa le aiba o calatorie buna: ulite rustice cu case vechi, romanesti, umbrite de stejari in Marginea Sibiului; lacuri de munte de la Sugag in sus; turme de oi si de magari, din loc in loc; brazi cu cetini aplecati peste drum, pe portiuni de zeci de kilometri; serpentine hipnotizante, in gol alpin, intre Obarşia Lotrului si Ranca.